· 

Ecce Homo, kunst als medium tot aanschouwen, doorgronden en weergeven

Renaissance, de wedergeboorte, bracht niet gewoon de antieken terug maar de mens als zelfstandig denker en wezen werd dan ook geboren.


Vanaf toen kreeg portretkunst steeds meer een plaats in het leven. Maar ook zelfportretten als doorworstelde weergave van de kunstenaar zelf. 

 


Rudolf Steiner omschrijft Rembrandt als een echte onmiddellijke aanschouwer van de werkelijkheid, niet zoals de antieken dat deden vanuit een eerder intuïtief aanvoelen. Hij aanschouwt de werkelijkheid op zo een wijze waarbij hij als een buitenstaander volledig tegenover het object staat. 

 

Rembrandt was een belangrijk zelfportretkunstenaar. Hij zocht naar de ziel van de persoon die hij was of de persoon die hij voor zich had en probeerde deze met verf of etsnaald een zichtbare weergave te geven.

 

 

 

 


Wat drukt zich uit in wat ik voor me zie? Herken ik in dit beeld de persoon die ik zo goed ken? Waar heeft het nog licht, schaduw of kleur nodig om de gepaste uitdrukking te krijgen in een vastgelegd moment?

 

Kunst, of het nu via schilderkunst, beeldhouwkunst, tekenkunst, grafiek of wat dan ook is, is een mooi middel om het onderwerp na een doorgronden ervan te gaan weergeven. 

 


Sociale media en snapshots beheersen het huidige leven. We lijken steeds meer verbonden. Maar hoezeer kennen we nog de andere kant van de verbinding? 

 

Meer als ooit tevoren wordt alles wat we mooi of leuk vinden, ons nauw aan het hart ligt met een shot vastgelegd en gedeeld alsof we nooit iets anders kenden. Hoe staan we het object tegenover? Tijd om even bij een beeld stil te staan.

 


Snelheid neemt af, tijd om te denken, te ervaren, te herkennen. 

 

De snapshot vindt rust.

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0